Joskus muut ihmiset kuten vanhemmat, esimiehet ja aikuiset voivat olla niin ahdasmielisiä... mutta emmekö mekin ole? Tämä leikki on eläytymistä.
Käsiteltävät aiheet
• Niiden ihmisten syrjintä, jotka ovat erilaisia
• Ne mekanismit, jotka ylläpitävät vähemmistöjä ei-etuoikeutetussa asemassa yhteiskunnassamme
Tavoitteet
• Kokea syrjintä
• Analysoida, kuinka me suhtaudumme syrjivästi tiettyjä sosiaaliryhmiä kohtaan ja samaan aikaan syytämme heitä siitä tilanteesta, jossa he ovat.
• Herättämään tietoisuutta siitä, kuinka me autamme säilyttämään epäoikeudenmukaisia yhteiskunnallisia rakennelmia
Kesto
60 minuuttia
Ryhmän koko
Korkeintaan 40. Lienee parasta jakaa ryhmät neljään pikkuryhmään.
Valmistelut
• 4 suurta arkkia paperia
• 4 vanhaa aikakausilehteä
• 4 kpl saksia
• 4 pakettia värillisiä huopakyniä
• 4 liimaputkea
• Varalle: 4 ryhmälle oma lajitelmansa: narua, villakangasta, nappeja, klemmareita
• Paperia ja kynä huomioiden tekijälle
• Kello tai rannekello
Ohjeet
1. Jaa pelaajat neljään ryhmään ja pyydä kutakin ryhmää istumaan huoneen nurkassa, missä he voivat työskennellä mukavasti.
2. Pyydä kutakin ryhmää nimeämään yksi henkilö huomioitsijaksi, joka tekee muistiinpanoja siitä, mitä ryhmän jäsenet tekevät ja sanovat.
3. Ilmoita, että sinä tulet vuorollaan kunkin ryhmän luo antamaan tarvikkeet ja ohjeet, mitä pitää tehdä.
4. Mene ensimmäisen ryhmän luo, anna heille tarvikepaketti ja sano selvästi: “Teillä on paperiarkki, aikakausilehti, sakset ja liima. Teidän pitää tehdä kollaasi, joka esittää kevättä. Teillä on aikaa 20 minuuttia. Saatte aloittaa milloin haluatte”.
5. Sitten mene toisen ryhmän luo, anna heille materiaalipakkaus ja sano selvästi: “Teillä on paperiarkki, aikakausilehti, sakset ja liima. Teidän täytyy tehdä kollaasi kesästä. Teillä on aikaa 20 minuuttia. Saatte aloittaa milloin haluatte.”
6. Sitten mene kolmannen ryhmän luo, anna heille tarvikkeet ja sano selvästi: “Teillä on paperiarkki, aikakausilehti, sakset ja liima. Teidän täytyy tehdä kollaasi syksystä. Teillä on aikaa 20 minuuttia tehdä se. Saatte aloittaa milloin tahdotte.
7. Sitten mene viimeisen ryhmän luo, anna heille heidän materiaalinsa ja sano selvästi: “Mso,... Losifalitome. Teillä on 20 minuuttia tehdä se. Saatte 20 minuuttia aikaa tehdä sen. Saatte aloittaa milloin tahdotte.
8. Samalla kun ryhmät työskentelevät, kierrä ryhmien luona ja ole rohkaiseva ja kannustava ensimmäiselle, toiselle ja kolmannelle ryhmälle, mutta syytä neljättä ryhmää siitä, että eivät tee sitä, mitä heitä pyydettiin tekemään.
9. 20 minuutin kuluttua lopeta toimintaleikki ja pyydä ryhmiä ojentamaan sinulle heidän kollaasinsa. Jos ensimmäinen ryhmä ei ole vielä lopettanut, anna heille vielä 3 - 4 minuuttia lisää.
Raportointi ja arviointi
Aloita kierros niiden kanssa, jotka leikkivät. Pyydä heitä sanomaan, miltä leikki heistä tuntui ja kuinka he tekivät töitä yhdessä ryhmissä, osallistuiko jokainen? Jatka kierroksella huomioitsijoiden kanssa. Pyydä heitä sanomaan, mitä joka ryhmässä tapahtui.
Sitten pyydä jokainen mukaan keskusteluun, mitä yhteyksiä leikillä on todellisuuden kanssa.
- Näettekö mitään yhteyksiä oikean elämän kanssa?
- Meidän yhteiskunnassamme, kuka on neljännessä ryhmässä?
- Kuinka meillä on tapana syytellä sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden uhreja?
- Kuinka ihmiset, jotka tuntevat olevansa sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden uhreja, reagoivat?
- Reagoivatko he samalla tavalla kuin ihmiset 4. Ryhmässä tekivät?
Vinkkejä ohjaajalle
Jos työskentelet vain muutaman henkilön kanssa, tee mukaelma leikistä ja luo kaksi ryhmää, ensimmäinen, jolla on selkeät ohjeet ja toinen, jolla on sekavat ohjeet. Yksi vaihtoehto ei-mitään-merkitsevän lauseen tilalle neljännessä ryhmässä, on antaa heille kunnon ohjeet hyvin nopeasti puhuttuna tai vieraalla kielellä.
Valmistaudu siihen, että tämä leikki todennäköisesti aiheuttaa voimakkaita reaktioita 4. ryhmältä sen turhautumisen takia, että he eivät ymmärrä ohjeita ja silti heitä syytetään siitä. Joskus he suuttuvat leikin johtajaan ja lähtevät pois; joskus he kääntävät turhautuneisuutensa muita ryhmiä kohtaan ja yrittävät estää heitä työskentelemästä tai lopettamasta heidän tehtäväänsä. Senpä takia ehdotamme seuraavaa:
- Varmistaudu siitä, että ryhmät on luotu umpimähkään; niin vältytään, että kukaan ei ryhmässä tunne olevansa uhri.
- Ennen kuin arviointi aloitetaan, on olennaista tehdä selväksi, että tämä oli eläytymisleikki, ja että nyt meidän täytyy päästä ulos rooleista.
- On tärkeätä jättää arvioinnin aikana riittävästi aikaa jokaiselle ilmaista tunteensa ennen kuin siirrytään analysoimaan, mitä tapahtui. Jos aikaa ei anneta tunteille, ne tulevat myöhemmin esiin ja hyvä arviointi on vaikeaa.
Muunnelmia
Jos haluat tehdä leikistä haastavamman ja sinulla ei ole materiaalia, voit pyytää ryhmää esittämään lyhyen sketsin. Tämä on rasittavampaa 4. ryhmälle, joka huolestuu siitä, että joutuu esittämään ja näyttää typerältä muista.
Ehdotuksia toiminnan jatkamiseksi
Tarkastele uudelleen ryhmiä yhteiskunnassamme. Miten näet ihmiset, joita voitaisiin kuvailla sanoilla sosiaaliset häviäjät ja ne, jotka ovat sosiaalisia voittajia. Tutki tätä “Muotokuvat” - toimintaleikin avulla.
Vaihtoehtoisesti sinä voit jatkaa pelillä “Kehityksen polku”, joka tuo esiin niitä monia mekanismeja, joiden avulla nykyinen taloudellinen järjestelmä syrjii valtaosaa ihmisistä, jotka asuvat maapallon eteläisissä maissa pitääkseen yllä etuoikeutettua asemaa niille ihmisille, jotka asuvat maapallon pohjoisissa maissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti