Sivut

maanantai 20. helmikuuta 2012

Knysna Blue

Musiikki on hyvä tapa päästä lähemmäs muita kulttuureja, mutta se voi myös välittää stereotypioita ja harhaluuloja. Tässä rentouttavassa ja yksinkertaisessa harjoituksessa tarkastellaan musiikkia ja kulttuurisia stereotypioita.

Käsiteltävät aiheet
- Eri kulttuureiden ja kansojen musiikkia koskevat stereotypiat.
- Dominoivan kulttuurin ja massakulttuurituotteiden vaikutus musiikkimakuun.

Tavoitteet
- Herättää uteliaisuutta toisten kansojen ja kulttuurien musiikkia kohtaan.
- Vähentää ennakkoluuloja muuta kuin eurooppalaistyylistä musiikkia kohtaan.
- Herättää uteliaisuutta vieraita kieliä, kansoja ja kulttuureita kohtaan.
- Kyseenalaistaa etnosentriset käsitykset musiikista ja muista kulttuurituotteista.
- Luoda hyvää ryhmähenkeä.

Kesto
5+10 minuuttia

Ryhmän koko
Minkä kokoinen tahansa.

Valmistelut
- Etsi sopivaa musiikkia jostain vähemmistökulttuurista tai toiselta mantereelta.
- Jos sanoille löytyy käännös (ja jos ne soveltuvat ryhmälle), monista ne kaikille ryhmän jäsenille.
- Harjoituksessa tarvitaan cd-soitinta.

Ohjeet
1. Valitse harjoitukselle sopiva ajankohta, esim. tapaamisen aluksi tai tauon jälkeen.
2. Kerro ryhmälle, että soitat nyt musiikkia. Pyydä osallistujia yrittämään arvata, mistä musiikki on peräisin.
3. Jos kyseessä on laulu, pyydä osallistujia kuvittelemaan, mistä sanat voisivat kertoa.
4. Soita musiikkia 3-4 minuuttia.
5. Osallistujat voivat sitten jutella musiikista ystävänsä kanssa muutaman minuutin ajan kuitenkaan paljastamatta omia arvauksiaan. Sen sijaan he voivat halutessaan kirjoittaa arvauksensa muistiin.
6. Lopuksi musiikkikappale soitetaan uudestaan ja niin halutessaan osallistujat voivat nyt paljastaa arvauksensa koko ryhmälle.
7. Kerro oikeat vastaukset.
8. Jos olet monistanut sanat, jaa nyt monisteet ja soita kappale uudestaan. Osallistujat voivat lukea sanoja kappaleen soidessa ja halutessaan laulaa mukana.
9. Jatkakaa arviointikeskustelulla ja lopettakaa harjoitus toiseen musiikkikappaleeseen.

Raportointi ja arviointi
Voitte pitää harjoituksen lopuksi pienen keskustelutuokion. Olivatko osallistujat yllättyneitä kuullessaan musiikin alkuperämaan, pitivätkö he musiikista, oliko vaikea arvata mistä maasta se oli kotoisin, miksi oli / ei ollut vaikea arvata jne... Jos osallistujat sanoivat, että musiikki oli heille entuudestaan vierasta, mutta että he pitivät siitä, kysy mahdollista syytä siihen, että he eivät olleet kuunnelleet sellaista aiemmin. Siksikö, ettei tällaista musiikkia soiteta radiossa? Miksi ei soiteta?

Vinkkejä ohjaajalle
Harjoituksen onnistumisen kannalta on tärkeää valita oikeanlaista musiikkia. Usein on parempi soittaa aluksi vain sellainen osa kappaleesta, johon ei sisälly sanoja. Näin harjoitus ei heti keskity vieraaseen kieleen. Sen jälkeen voidaan soittaa koko kappale sanoineen. Valitun kappaleen tulisi myös olla sellainen, joka luo tilanteeseen hyvää tunnelmaa. Jos mahdollista, ohjaajalla pitäisi olla taustatietoa kappaleesta: musiikkityylistä, instrumenteista, kuinka suosittu esittäjä on kotimaassaan jne. Usein tämä harjoitus toimii parhaiten, kun musiikki ei ole aivan ilmeisesti vierasmaalaista. Esim. klassinen musiikki ja jazz yhdistetään usein Eurooppaan tai Pohjois- Amerikkaan, vaikka ihmiset monista muistakin kulttuuritaustoista soittavat sitä. Musiikki, tanssi ja kaikenlainen taide ovat erinomaisia tapoja tutustua toisiin kulttuureihin. Kuitenkin on hyvä tiedostaa, että ne voivat myös välittää stereotypioita ja ennakkoluuloja.

Ehdotuksia toiminnan jatkamiseksi
Tämän harjoituksen jälkeen osallistujia voidaan pyytää esittelemään omaa suosikkimusiikkiaan. Käsitelkää musiikkia sen perusteella, mistä se ottaa vaikutteita ja mistä päin maailmaa vaikutteet ovat peräisin. Varo kuitenkin, ettei tilanteesta tule pelkkää “levyraatia”.

“Knysna Blue” on paitsi tämän harjoituksen otsikko, myös etelä-afrikkalaisen levyn ja kappaleen nimi. Jos et tiedä, millä musiikilla aloittaa, Knysna Blue on hyvä lähtökohta. “Knysna Blue”, Abdullah Ibrahim, Enja Records ENJA-TIP TOE 888 816 2.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti