Sivut

maanantai 20. helmikuuta 2012

Antonio ja Ali

Sanotaan, että todellinen luovuus syntyy yksinäisyydessä. Mutta oletko koskaan kokeillut tarinan kirjoittamista yli kymmenen muun kanssa? Tässä on tilaisuus kokeilla, voiko luovuus kukkia myös ryhmässä!

Käsiteltävät aiheet
- Stereotypiat

Tavoitteet
- Tarkastella käsityksiä toisista kulttuureista, sosiaaliryhmistä jne.
- Tiedostaa näiden mielikuvien vaikutus käsityksiimme muista ihmisryhmistä, jotka kuuluvat eri kulttuuriin tai ryhmään kuin me.

Kesto
- 30 min.

Ryhmän koko
- 8-10. Tätä suuremmat ryhmät voidaan jakaa pienryhmiin.

Valmistelut
- Pallo
- Paperia ja kyniä tarkkailijoille
- Fläppitaulu ja tusseja

Ohjeet
Kehota osallistujia istuutumaan piiriin. Pyydä yhtä osallistujaa tarkkailijaksi. Hänen tehtävänsä on istua piirin ulkopuolella ja kirjoittaa ryhmän keksimä tarina muistiin. Muu ryhmä keksii yhteisen tarinan käyttäen apunaan palloa. Aloita tarina sanomalla: “Tämä on tarina Antoniosta, nuoresta miehestä, joka on kotoisin Madridista.“ Heitä sitten pallo seuraavalle ryhmän jäsenelle, joka jatkaa tarinaa yhdellä tai kahdella lauseella ja heittää sitten pallon seuraavalle. Jatkakaa kunnes tarina tuntuu valmiilta, n. 10 min.

Pyydä pallo itsellesi ja sano: “Antoniolla on marokkolainen ystävä nimeltä Ali, jolla on myös tarina kerrottavanaan.“ Heitä pallo sitten jollekin piirissä istujalle ja pyydä tätä jatkamaan Alin tarinaa. Jatkakaa harjoitusta n. 10 minuuttia.

Arviointi ja raportointi
Pyydä lopuksi tarkkailijaa lukemaan muistiinpanonsa ääneen.
Miettikää sitten yhdessä osallistujien kanssa, mitä Antonion ja Alin tarinat kertovat heidän erilaisesta elämästään. Jatkakaa keskustelemalla siitä, millaisia mielikuvia meillä on espanjalaisista ja marokkolaisista nuorista miehistä. Mistä nämä mielikuvat tulevat? Oliko kaikilla osallistujilla samanlaisia mielikuvia Espanjasta ja Marokosta? Miksi? Miksi ei?

Vinkkejä ohjaajalle
Tarina onnistuu parhaiten, kun sitä kerrotaan spontaanisti ja nopeassa tahdissa. Silloin tarkkailijalla saattaa kuitenkin olla vaikeuksia tehdä muistiinpanoja. Tämä ongelma voidaan ratkaista käyttämällä apuna nauhuria. On tärkeää, että harjoituksen tavoitteena esitetään aluksi vain yhteisen tarinan kertominen.

Tarinan henkilöiden nimet johdattelevat ryhmää aiheeseen, josta on tarkoitus keskustella. Jos haluat puhua esim. pakolaisista ja maahanmuuttajista, kannattaa valita nimet, jotka tuovat mieleen “tavallisen suomalaisen“ ja jonkin etnisen vähemmistön, kuten Antti ja Abdullah. Jos aiheena ovat miesten ja naisten väliset suhteet, kannattaa valita miehen ja naisen nimi. Tarinan aihetta voidaan soveltaa tarpeen mukaan mihin tahansa tilanteeseen, jossa voi tapahtua syrjintää.

Ensimmäinen lause luo tarinan kehykset: “Tämä on tarina Aleksista, nuoresta homoseksuaalista miehestä...“ tai: “Maria on nuori liikuntavammainen nainen...“ Tarinaa voidaan sitten verrata “tavallisen“ suomalaisen tarinaan.

Muunnoksia
1. Jaa ryhmä kahteen pienryhmään. Ohjeista molemmat ryhmät kuten varsinaisessa tehtävässä, paitsi että kumpikin ryhmä kertoo vain yhden tarinan. Toinen ryhmä kertoo tarinaa Antoniosta ja toinen Alista. Verratkaa valmiita tarinoita toisiinsa.
2. Jaa ryhmä kahteen pienryhmään ja pyydä kumpaakin ryhmää kirjoittamaan tai piirtämään elämänkerta. Toinen ryhmä tekee Antonion elämänkerran, toinen Alin. Elämänkertaan voi janalle merkitä tarinan henkilön elämän tärkeitä tapahtumia. Elämänkertoja vertaillaan jälkeenpäin.

Ehdotuksia toiminnan jatkamiseksi
Voit pyytää osallistujia miettimään, että jos Ali asuisi Antonion kotimaassa, miten hänen elämänsä eroaisi? Kokeilkaa myös harjoitusta
Ryhmään tunkeutuminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti