Nämä pelit löytyvät myös osoitteesta: Global.Finland
Aasialaiset lapset pelaavat monenlaisia pallo- ja lautapelejä ja testaavat tempputaitojaan esimerkiksi diabololla. Koreassa pelataan hapsupalloa, vietnamilaiseen kivileikkiin tarvikkeet löytyvät omalta pihalta. Kiinalaisten kehittämä tangram sopii niin lasten kuin aikuisten aivojumpaksi. Intian kansallispelistä pachisista on monta muotoa.
Hapsupallo (Korea)
Hapsupalloa pelataan puupallolla. Pallon reiän läpi vedetään niin monta puuvillalankaa, että ne pysyvät lujasti paikallaan. Langat ovat niin pitkiä, että ne roikkuvat reilusti ulkona molemmista päistä.
Pelaaja tarttuu pallosta riippuviin hapsuihin ja sinkoaa pallon ilmaan. Sen täytyy lentää loivassa kaaressa aukosta, joka ei ole paljon palloa suurempi.
Aukko on pelikentän keskelle pystytetyssä lankussa. Lankun toisella puolella oleva pelaaja sieppaa pallon kiinni hapsuista ja heittää takaisin. Jos pelaaja ei saa palloa aukosta tai ei saa palloa kiinni, hän menettää pisteen.
Kivileikki (Vietnam)
Valitaan sopivan pieniä kiviä kymmenisen kappaletta. Leikkiä leikitään maassa istuen, yhdellä kädellä. Pelin kulku:
Otetaan käteen yksi kivi ja laitetaan muut kivet maahan. Heitetään kädessä oleva kivi ilmaan ja napataan sillä aikaa maasta toinen kivi käteen. Sitten otetaan koppi ensimmäisestä kivestä. Nyt kädessä on kaksi kiveä.
Seuraavaksi heitetään toinen näistä kahdesta kivestä ilmaan (toinen pidetään kädessä) ja napataan ilmalennon aikana maasta kolmas kivi. Otetaan ilmaan heitetty kivi kiinni, jolloin kädessä on yhteensä kolme kiveä.
Sitten heitetään taas yksi kolmesta kivestä ilmaan (kaksi muuta pidetään kädessä) ja napataan maasta neljäs kivi jne. Jos ei saa koppia, pitää aloittaa alusta.
Tangram (Kiina)
Tangram on vanha kiinalainen palapeli. Tangramin ideana on muodostaa seitsemästä palasta mahdollisimman monta erilaista kuviota (lintuja, ihmishahmoja, eläimiä jne.). Tangram kiihottaa mielikuvitusta ja kehittää luovuutta.
Pelissä on vain yksi sääntö: kaikkien seitsemän palan on oltava mukana kuviossa. Paloista voi tehdä ainakin 1600 erilaista kuviota. Aikaisemmin tangramia harrastivat aikuiset, jotka ratkaisivat esimerkiksi tangram-arvoituksia. Nykyään sitä pidetään lähinnä lasten pelinä, mutta peliä käytetään myös matematiikan opetuksessa.
Tangramin valmistusohjeet
Voit tehdä pelin paksusta kartongista tai vanerilevystä (paksuus alle 0,5 cm). Leikkaa kartonki tai vaneri tasasivuiseksi neliöksi ja ruuduta se viivottimen ja lyijykynän avulla 16 ruuduksi. Neliön sivut voivat olla 16 cm, jolloin ruutujen sivut ovat 4 cm.
Lähde:Grunfeld Frederic V. (toim.): All jordens spel och lekar, Stockholm 1978, ISBN 91-7160-311-5 (alkuperäisteos Games of the World)
Lohikäärmeen häntä
Leikkijät menevät jonoon ja ottavat edessä olevaa lantiolta tiukasti kiinni. Ensimmäinen on lohikäärmeen pää, joka on niin nälkäinen että haluaa syödä häntänsä. Hännän kiinni saatuaan vaihdetaan päätä ja häntää.
Pachisi / Patsisi (Intia)
Peliä on pelattu Intiassa monia vuosisatoja. Sitä pidetään Intian kansallispelinä. Nimi tulee intialaisesta sanasta, joka tarkoittaa kahtakymmentäviittä, pelinoppien suurinta silmälukua. Pelistä on useita muunnoksia, mm. Tsausar ja Caupur. Euroopassa peli tunnetaan myös nimellä Ludo.
Pelilauta on ristin muotoinen, peliä pelataan nappuloilla. Nappulat lähtevät liikkeelle keskeltä. Ne kulkevat neljään ilmansuuntaan.
Pelin säännöt
Pelaajia on kaksi tai kolme tai neljä pelaajaa voi pelata kahtena joukkueena. Kukin pelaaja pyrkii siirtämään neljä pelinappulaansa laudanympäri ja takaisin laudan keskustaan (tsar koniin) ennen muita pelaajia.
Kukin pelaaja asettuu paikoilleen patsisi-ristin yhden varren päähän. Vastakkain istuvat muodostavat joukkueen. Pachisissa käytetään noppina kaurikotiloita (pieniä simpukan kuoria). Silmäluku määräytyy sen mukaan, kuinka monta kotiloa putoaa maahan suu ylöspäin, seuraavasti:
2 kaurikotiloa suu ylöspäin 2
3 kaurikotiloa suu ylöspäin 3
4 kaurikotiloa suu ylöspäin 4
5 kaurikotiloa suu ylöspäin 5
6 kaurikotiloa suu ylöspäin 6
1 kaurikotiloa suu ylöspäin 10 ja uusi heitto
0 kaurikotiloa suu ylöspäin 25 ja uusi heitto
Pelaaja saa kuinkin heiton jälkeen siirtää yhtä nappulaa silmäluvun osoittaman määrän ruutuja. Jos heittoja tulee yhdellä vuorolla enemmän kuin yksi, voidaan kullakin heitolla siirtää eri nappulaa.
Aloitusoikeus arvotaan heittämällä kuutta kotiloa. Suurimman silmäluvun saanut heittää uudelleen ja siirtää sitten yhtä nappulaansa Tsar konista alaspäin pitkin oman ristivartensa keskimmäistä ruuturiviä eli kotipolkua (tsar). Kaikki nappulat liikkuvat vastapäivään laudan ympäri, kunnes palaavat takaisin kotivarteen. Tsariin saavuttuaan ne käännetään kyljelleen merkiksi kierroksen täyttymisestä. Sen jälkeen ne siirretään keskikaistaa pitkin tsar koniin, jonne ne pääsevät vain tasan oikealla silmäluvulla.
Matkallaan laudan ympäri nappulat ovat alttiina hyökkäyksille. X:llä merkityissä ruuduissa eli "linnaruuduissa" nappulat ovat turvassa. Pelaaja syö vastustajan nappulan osuessaan samaan ruutuun. Syöty nappula pannaan takaisin tsar koniin aloittamaan alusta, ja syönyt pelaaja saa uuden heiton. Linnaruuduissa olevat nappulat ovat turvassa hyökkäyksiltä, ja niissä voi olla rajoittamaton määrä minkävärisiä nappuloita hyvänsä.
Lähde: F. V. Grunfeld: Pelien kirja, Otava 1976
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti